Standaard
zoeken
- Een gewone zoekopdracht, bijv. "gsm abonnement",
levert alle pagina's op waarin minstens één van de zoekwoorden
voorkomt.
- Met het pull-down menu op de resultatenpagina
kunt u de laatste resultaten verfijnen of uitgebreiden met andere zoekwoorden.
- Wanneer u "fuzzy" aanvinkt zoekt WOOGLE
behalve op de letterlijke zoekwoorden ook op varianten. Zo zal WOOGLE bij
"winkel" tevens zoeken naar "winkelen" en "winkels".
Geavanceerd zoeken
- Door een plusje (+) voor een zoekwoord
te zetten, eist u dat dit woord in elk resultaat voorkomt. De zoekopdracht
"gsm abonnement +winkel" geeft dus alle pagina's terug waarop "winkel" voorkomt.
Pagina's waarop bovendien "gsm" en/of "abonnement" voorkomt krijgen een
hogere relevantie toegewezen.
- Door een minteken (-) voor een zoekterm
te zetten, eist u dat een term in geen van de resultaten voorkomt. De query
"gsm abonnement -winkel" levert dus alle pagina's op waarop "gsm" en/of
"abonnement" voorkomt, maar niet "winkel".
- Door een "tilde" (~) voor een zoekwoord
te zetten, zoekt u op varianten van het woord. Dit is dus hetzelfde als
"fuzzy" alleen voor dit zoekwoord aanvinken.
- Wanneer u de zoekwoorden tussen aanhalingstekens
zet, geeft WOOGLE alleen die pagina's terug waarop de zoektermen achter
elkaar gevonden zijn. Combineren met plusjes en minnetjes behoort tot de
mogelijkheden.
- Met haakjes kunnen zoekwoorden gegroepeerd
worden. Haakjes kunnen gecombineerd worden met plusjes of minnetjes. Bijv.
"+(gsm abonnement) +(winkel amsterdam)" geeft pagina's waarop in ieder geval
de term "gsm" of "abonnement" voorkomt in combinatie met de term "winkel"
of "amsterdam". (Sommige zoekmachines bieden een alternatieve manier van
zoeken aan, zg. Booleaans zoeken. Bovenstaande zoekopdracht is equivalent
met de Booleaanse zoekopdracht "(gsm OR abonnement) AND (winkel OR amsterdam)".)
Presentatie van de resultaten
- Standaard worden resultaten weergegeven
op volgorde van "relevantie". (Zie "relevantie")
- De zoekmachine zal in sommige gevallen
wat feedback geven over de kwaliteit van de query. Zo worden te algemene
termen vermeld, of termen die niet gevonden zijn.
- Per resultaat worden de volgende gegevens
over de gevonden pagina vermeld: titel, url, samenvatting, grootte van het
document, datum waarop het document aangepast is, de zoekwoorden die gevonden
zijn in het document.
- De zoekmachine probeert als samenvatting
een gedeelte van het document te tonen waarin de zoektermen voorkomen. Deze
zoektermen worden in een andere kleur weergegeven. Op die wijze kan men
eenvoudiger bepalen of een document aan de verwachtingen zal voldoen. Wanneer
de zoekmachine de woorden niet in de lopende tekst kan vinden (maar bijv.
in de zg. META keywords) wordt een algemene samenvatting getoond.
- Standaard wordt alleen het meest relevante
resultaat van een website weergegeven. Naast dit resultaat wordt vermeld
hoeveel overige resultaten er op de website gevonden zijn. Door op deze
link te klikken worden de overige resultaten getoond. Je kunt op deze wijze
de resultaten a.h.w. "uitklappen".
Relevantie
- Pagina's waarin meerdere zoektermen voorkomen
zijn altijd relevanter dan pagina's waarin minder zoektermen voorkomen.
Zo zal de zoekopdracht gsm abonnement de documenten waarin zowel
gsm als abonnement voorkomt altijd eerder tonen dan documenten
die alleen gsm of abonnement bevatten.
- Pagina's waarin de gevonden zoektermen
dicht bij elkaar staan worden zijn relevanter dan pagina's waarin dezelfde
zoektermen verder uit elkaar staan.
- Standaard wordt er hoogstens één
url per site teruggegeven. Dit voorkomt het vervelende probleem van lange
resultatenlijsten moeten doorploegen waarbij de meeste resultaten betrekking
hebben op een enkele site. Bovenaan iedere resultatenpagina wordt aangegeven
hoeveel verschillende pagina's en hoeveel verschillende sites er in de resultaten
zitten.
- De zoekmachine geeft in zijn resultaten
alleen pagina's met verschillende inhoud terug.
- Sommige woorden komen zoveel voor dat ze
de resultaten eerder verslechteren dan verbeteren. Deze woorden worden automatisch
overgeslagen bij het zoeken. Als dit voorkomt, wordt het door de zoekmachine
vermeld.
- Sommige woorden komen niet in de database
voor. Vaak is dit een aanwijzing dat het zoekwoord fout gespeld is. Om deze
reden vermeldt de zoekmachine welke zoekwoorden hij niet heeft kunnen vinden.